صفحه ی لندینگ و مزایای آن برای کسب و کار

صفحه لندینگ و مزایای آن برای کسب و کار

در این مقاله نگاه می کنیم تا ببینیم صفحه ی لندینگ ( فرود) چگونه و توسط چه افرادی استفاده می شوند. همچنین به یک صنعت که در این زمینه حرف اول را می زند نگاهی می کنیم تا بهتر متوجه ماجرا شویم.


صفحه ی لندینگ چیست؟

صفحه لندینگ و مزایای آن برای کسب و کار

صفحه ی لندینگ، صفحه ای است که بعد از کلیک کاربر روی لینک وب سایت برای او ظاهر می شود.

هرچند صفحه ی لندینگ در زمینه ی بازاریابی به معنای صفحه ای مشخص و متمایز از دیگر صفحات شما است که برای اهداف خاصی آن را ساخته اید. برای مثال صفحه های عضویت در یک وب سایت که باید در آن صفحه ایمیل و مشخصات خود را بدهید تا ثبت نام کرده و به عنوان عضوی از آن وب سایت شناخته شوید. به اینگونه صفحات در بازاریابی صفحات لندینگ یا فرود می گویند.

در واقع لندینگ پیج دو نوع است:  نوع کلیکی و نوعی که برای افزایش مشتری است.


۱- کلیکی

این نوع صفحه ها با این هدف طراحی می شوند که کاربر بتواند با کلیک روی لینک موجود در آن صفحه به یک صفحه برود و مقاله دیگر همان وب سایت را بخواند.

در تجارت الکترونیکی از این صفحه ها برای دادن اطلاعات اضافی و جزئیات درمورد کالاهای فروشی، استفاده می شود.

صفحه ای که معمولا با کلیک بر روی لینک های موجود در اینگونه صفحات ایجاد می شود، صفحه خرید کالا یا ثبت نام در وب سایت است.

سایت Lumosity از این نوع صفحه ی فرود استفاده کرده است. عکس پایین، عکس صفحه اول این وب سایت است که کاربر باید روی جعبه نارنجی کلیک کند. با کلیک بر روی آن، لندینگ پیج لود خواهد شد و کاربر باید ثبت نام کند. در غیر این صورت کاربر قادر به استفاده از سایت نخواهد بود.

صفحه لندینگ و مزایای آن برای کسب و کار

۲- افزایش مشتری

اینگونه صفحات نوع دیگری از صفحات لندینگ هستند که همانگونه که از نامشان پیداست با یک قصد مشخص ساخته می شوند: افزایش مشتری

کارکرد این صفحات این گونه است که یا از مشتری ها اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می کنند و یا فروش یک محصول یا کالا را افزایش می دهند.

عکس پایین مربوط به سایت Playbuzz است. تیتر اصلی و تیتر فرعی آن از قدرت کلامی بالایی برخوردار هستند و در عین حال این دو متن کوتاه و متقاعد کننده هستند و کاربر با خواندن این دو متن، اطلاعات قبلی درمورد نوع وب سایت بدست می آورد.

صفحه لندینگ و مزایای آن برای کسب و کار

مورد جالب دیگری که این وب سایت تلاش کرده است از آن استفاده کند این است که تلاش می کند کاربر را از لحظه ی اول خسته نکند و به همین دلیل تنها چیزی که برای ثبت نام در این وب سایت لازم است، ایمیل کاربری است که قصد ثبت نام دارد.

بعضی از وب سایت ها برای ثبت نام انواع مختلفی از اطلاعات را از کاربر می پرسند و تا کاربر به آنها پاسخ ندهد نمی تواند وارد سایت شود. اما این سایت بدون هیچ نوع پیچیدگی از کاربر می خواهد تا ایمیل خود را وارد سایت کند تا سایت او را به عنوان عضو بپذیرد. این صفحه که سایت برای خود طراحی کرده است دارای ساختار متفاوت تری نسبت به دیگر صفحات این وب سایت است. این صفحه، صفحه لندینگ این وب سایت است.


چرا باید از صفحه ی لندینگ استفاده کنیم؟

بنابر تحقیقات تقریبا نصف بازاریاب ها درمورد موثر بودن صفحات لندینگ مشکوک هستند و استفاده از آنها را برای کسب و کار ضروری نمی دانند. شاید بپرسید” خب پس چرا درباره ی این موضوع مقاله نوشته ای؟”

دلیل واضح است. کتاب راهنمای کمپانی Marketing Sherpa به این موضوع اشاره کرده است. به گفته این کمپانی مهمترین دلیل بی اعتنایی بازاریاب ها به صفحه ی لندینگ این است که آنها یا نمی دانند چگونه از آنها استفاده کنند و یا سرشان به قدری شلوغ است که وقت طراحی این صفحه را ندارند.

Pamela Vaughan، مدیر تیم بازاریابی سایت HubSpot می گوید که استفاده از صفحه ی اندینگ نباید پیچیده باشد. به گفته او این صفحه ها مشتری ها و فروش شرکت را افزایش می دهند.

” بهترین کاری که می توانید برای افزایش مشتری شرکتتان انجام دهید، طراحی صفحه ی لندینگ است.


 تعداد زیادی از شرکت ها ایمیل ها و آدرس صفحات اجتماعی خود را در صفحه ی اصلی وب سایت خود قرار می دهند و این کار ترافیک بیشتری برای صفحه ی اول شرکت ها ایجاد می کند. این کار مساوی است با از دست دادن مشتری ها

“شما می توانید مشتریان بالقوه زیادی را با سرعت بالایی جذب وب سایت خود کنید. کاری که باید بکنید این است که آنها را به یک صفحه ی  لندینگ از قبل طراحی شده هدایت کنید. با این کار شما به آسانی می توانید مشتریان خود را دسته بندی کنید و آن ها را میان تیم های فروش خود تقسیم کنید تا هر تیم فروش بر روی بخش مشخصی از آنها متمرکز شود. با این کار نرخ تبدیل خود را افزایش می دهید.”

با داشتن صفحه ی لندینگ، ترافیک صفحه اصلی وب سایت شما افزایش خواهد یافت. کسانی که سایت شما را بازدید می کنند احتمال دارد سایت شما را دوست داشته باشند و در این صورت دیگر صفحات وب سایت شما را هم جستجو و بازدید می کنند. در صورتی که لندینگ پیج نداشته باشید، تمامی کاربرانی که روی لینک سایت شما کلیک می کنند به صفحه اول منتقل می شوند. ۹۶%از کاربرانی که برای اولین بار از سایت شما بازدید می کنند حاضر به خرید از شما نیستند و این به این دلیل است که هنوز اعتماد کافی به شما ندارند. بدون صفحه ی لندینگ، صفحه خانه وب سایت شما برای این کاربران نمایش داده خواهد شد و این، شانس شما برای جذب مشتری جدید را کمتر خواهد کرد.

با یک صفحه ی لندینگ که به صورت کامل بهینه شده است شما شانس جذب مشتری های جدید را افزایش می دهید. با لندینگ پیج، کاربری که برای اولین بار از سایت شما بازدید می کند، مستقیما به صفحه خانه یا همان صفحه ی اصلی شما منتقل نمی شود بلکه صفحه لندینگ برای او باز می شود.

شرکت نرم افزار The Unbounce  در راهنمای مربوط به صفحات لندینگ می گوید که تنها تفاوت میان صفحه خانه وب سایت شما با صفحه ی فرود وب سایتتان این است که شما اهداف خاص کسب و کار خود را در صفحه  لندینگ جستجو می کنید و سپس در صفحه ی اصلی وب سایتتان جزئیات کالای فروشی و یا برندتان را قرار می دهید.

در کل شما باید بدانید که صفحه اصلی وب سایت شما دارای اهداف کلی و عمومی است. این صفحه درمورد برند شما و کالای شما صحبت می کند. همچنین این صفحه ی وب سایت شما پر از لینک هایی است که کاربر با آنها می تواند به صفحات دیگر وب سایت شما برود.

هر لینکی در وب سایت شما که برای هدف تبدیل و جذب مشتری نباشد، پیام وب سایت شما را ضعیف تر و بی اهمیت تر خواهد کرد و در نتیجه نرخ تبدیل وب سایت شما کاهش خواهد یافت.

برای اینکه مطلب را برای شما روشن تر کنم بگذارید به یک نوع کسب و کاری که از لندینگ پیج نهایت استفاده را می کند، نگاهی بکنیم.

هتل داری و مهمان داری بهترین و جالب ترین صنعت و کسب و کار برای ما است تا کارکرد صفحات فرود را درک کنیم. هتل های خوب و موفق معمولا دارای تعداد زیادی از صفحات لندینگ هستند. آنها برای اتاق ها، پیشنهاد ها، کنفرانس ها، عروسی ها و مراسم های دیگر صفحه ی لندینگ طراحی می کنند.

عکس پایین، عکس وب سایت هتل Twelve Hotel Galway است:

صفحه ی لندینگ و مزایای آن برای کسب و کار

تصویر بالا صفحه ی لندینگ این هتل است. در این پیج این وب سایت دو امکان را برای کاربران در نظر گرفته است: ۱- ثبت نام برای رزرو اتاق ۲- اطلاعات اضافی در مورد هتل و رزرو اتاق. طراح این صفحه لندینگ گزنه رزرو اتاق را در بالای گزینه ی اطلاعات اضافی قرار داده است چون می داند خیلی از کاربران به دلیل نداشتن حوصله برای خواندن مطالب اضافی، روی اولین گزینه کلیک خواهند کرد. این وب سایت از نظرات مهمانان قبلی این هتل نیز در وب سایت استفاده می کند تا برای هتل خود مشتری جذب کند و نرخ تبدیل را افزایش دهد. عکسی که این وب سایت از آن استفاده کرده است، متناسب با نوع برند است.

باید در نظر داشت که هر چند عکسی که از آن استفاده شده است مناسب این صفحه ی لندینگ است، اما بدون آن دو گزینه که در صفحه ی لندینگ طراحی شده اند، عکس تاثیری ندارد.

عکس پایین مربوط به توری است که شما می توانید با ثبت نام در وب سایت آن به مناطق گردشگری جزیره Santorini سفر کنید تا تعطیلات خود را در آنجا بگذرانید. عکس ها بسیار با کیفیت و متقاعد کننده هستند و به احتمال زیاد بازدید کنندگان را ترغیب می کنند که در تور تفریحی ثبت نام کنند. آیا می توانید گزینه ثبت نام را در این صفحه پیدا کنید؟ این گزینه در کادر کوچکی در پایین صفحه در سمت راست قرار دارد. موقعیت این گزینه برای این وب سایت یک ضعف محسوب می شود چرا که ممکن است بسیاری از افراد مایل به ثبت نام، آن را پیدا نکنند و نا امید شوند.

بنابرین عکس با کیفیت و متقاعد کننده باید همراه با جایگذاری مناسب گزینه ها در صفحه ی لندینگ باشد. در غیر این صورت نرخ تبدیل رشد چندانی نخواهد داشت.

صفحه ی لندینگ و مزایای آن برای کسب و کار

صفحه ی لندینگ هتل ذنجیره ای citizenM، بهترین مثالی است که با آن می توانید طریقه استفاده و طراحی صفحه ی لندینگ را یاد بگیرید. این وب سایت در صفحه ی لندینگ خود گزینه ثبت نام را در سمت چپ قرار داده است و این گزینه به آسانی قابل دید است.

در پایین گزینه ثبت نام نوشته شده است: “ثبت نام کنید و با بهترین قیمت خرید کنید”. این طراحی بسیار هوشمندانه است چرا که کاربر حتی در صورت دو دل بودن در مورد ثبت نام، با دیدن این توضیح متقاعد به ثبت نام می شود. همچنین در سمت راست صفحه ی لندینگ عکس با کیفیت فروشگاه قرار داده شده است تا مشتری جدید بتواند فضا و محیط فروشگاهی که از آن خرید می کند را مشاهده کند.

صفحه ی لندینگ و مزایای آن برای کسب و کار

از هر جهت که در نظر بگیریم، این لندینگ پیج عالی است و خوب طراحی شده است. چه از جهت سادگی، چه از جهت ارزش و چه از جهت راحتی استفاده از آن.

به عکس پایین نگاه کنید. این صفحه، صفحه اصلی برند Expedia است. این صفحه ی یک وب سایت هواپیمایی است که می توانید در این وب سایت بلیط پرواز تهیه کنید. چه چیزی توجه شما را جلب می کند؟

صفحه ی لندینگ و مزایای آن برای کسب و کار

در طراحی این صفحه از روش های طراحی صفحه ی لندینگ نیز استفاده شده است. اولین موردی که توجه کاربر را جلب می کند، ارائه خدمات به صورت بسته ای است. این به این معناست که شما با ثبت نام و خرید بلیط از این وب سایت در واقع دو کار را همزمان انجام می دهید: هم بلیط هواپیما می خرید و هم برای خود یک اتاق در هتل رزرو می کنید.

در بالای سایت چهار گزینه وجود دارد که می توانید با توجه به نیاز خود آنها را انتخاب کنید و سپس اقدام به خرید بلیط کنید. برای مثال با انتخاب گزینه دوم در وب سایت، این برند برای شما بلیط هواپیما به مقصد دلخواهتان را میدهد و در کنار این بلیط، برای شما یک اتاق در هتل رزرو می کند و در کنار آن هنگام رسیدن به مقصد، خودرویی را به صورت اجاره ای در اختیار شما قرار می دهد. دیگر لازم نیست تک تک این کارها را به صورت جداگانه انجام دهید. این وب سایت همه ی این خدمات را برای شما ارائه می کند. این یک مزیت مهم برای این وب سایت است.

مورد دیگر علامت زنگوله در سمت راست در بالای صفحه است که از کاربر می خواهد تا در وب سایت ثبت نام کند تا اعلانات سایت را دریافت کند. این کار باعث می شود کاربر در سایت ثبت نام کند و این کار این امکان را به صاحب وب سایت می دهد که مشتریان خود را بشناسد و بداند که چه زمانی چه کالایی را به آنها پیشنهاد کند.


نتیجه

خب چه نتیجه ای را می توان از مثال های بالا گرفت؟

در پایین چند توصیه برای استفاده کنندگان صفحات لندینگ قرار داده شده است. سعی کنید به آنها توجه کنید چرا که صرفا استفاده از صفحات لندینگ مهم نیست بلکه چگونگی استفاده از آنها نیز مهم است.

  • عنوان های اصلی و فرعی صفحه ی لندینگ شما نباید پیچیده باشد. سعی کنید آنها صریح و روشن باشند.
  • با استفاده از گزینه های متقاعد کننده و قابل درک، از مشتریان و یا کاربران بخواهید کاری را انجام دهند برای مثال ثبت نام کنند.
  • سعی کنید عکس موجود در صفحه ی لندینگ شما سازگار با برندتان باشد و برای کاربران جدید مفید باشند.
  • در صورت امکان، از نظرات کاربران و مشتریان حال حاضر یا قدیمی استفاده کنید.
  • سعی کنید تعدادی صفحات لندینگ طراحی کنید تا مشتریان مخصوص به پیشنهادهای متفاوت وب سایتتان را افزایش دهید.


صفحات لندینگ نوعی از ابزارهای دیجیتال هستند که نیازمند بهبود، تست و آزمایش متعدد هستند و برای موفقیت صفحات لندینگ شما باید دارای تجربه کافی باشد. اما در کنار دشواری های طراحی صفحات فرود، با یک صفحه ی لندینگ مناسب شما ترافیک بیهوده ی وب سایتتان را تبدیل به مشتری می کنید و نرخ تبدیل را افزایش می دهید.

بنابرین در نهایت می توان گفت که صفحات لندینگ برای تمامی کسب و کارها ضروری هستند.

منبع: digitalmarketinginstitute.com